Prace przy pogłębianiu toru wodnego nie zwalniają tempa
Modernizacja toru wodnego Świnoujście–Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku około 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m.
Postęp prac
- na torze wodnym trwają prace związane z profilowaniem skarp i niwelacją dna oraz czynności odbiorowe prac pogłębiarskich,
- przy wyspie W22 trwa zakończył się montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych,
- przy wyspie W28 trwa montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych
- przy obydwu wyspach trwają prace przy budowie przystani dla statków,
- zakończono operację demontażu rurociągów refulacyjnych na akwenie Zalewu Szczecińskiego, obydwa podwodne rurociągi refulacyjne zostały zdemontowane,
- zakończył się transport kamieni statkami z Norwegii,
- w obszarze obrotnicy Orli Przesmyk trwają prace przy umacnianiu i profilowaniu skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim, Wielkiej Kępie i Radolinie, trwa także instalacja geowłókniny i kamienia hydrotechnicznego.
Warunki żeglugi
Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W dalszym ciągu obowiązuje Komunikat nr 4/2020 Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami oraz jego korekty, dotyczące zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się na Zalewie Szczecińskim pracami.
Wystawa „Zabytki z toru wodnego Szczecin –Świnoujście” – prezentacja bomby Tallboy
We wtorek, 21 grudnia, na dziedzińcu Muzeum Narodowego w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych odbyła się prezentacja pozostałości bomby Tallboy. Gośćmi specjalnymi wydarzenia byli specjaliści z 41. Zespołu Rozminowania GNM z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, którzy zneutralizowali największy w Polsce niewybuch oraz poseł Michał Jach – przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Żołnierze, którzy podjęli się tego zadania i skutecznie zlikwidowali zagrożenie, zostali uhonorowani specjalnymi dyplomami, sygnowanymi przez Marka Gróbarczyka, wiceministra infrastruktury, Michała Jacha, przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej Sejmu RP, Wojciecha Zdanowicza, dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, oraz Aleksandra Ostasza, dyrektora Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Prezentowane pozostałości bomby Tallboy stanowią część wystawy „Zabytki toru wodnego Szczecin-Świnoujście”, którą można zobaczyć w Muzeum Narodowym w Szczecinie do końca grudnia 2021 roku. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin – Świnoujście, Portal Polska Morska, Klaster Morski Pomorza Zachodniego, Muzeum Narodowe w Szczecinie oraz Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza i Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.
Projekt nr POIS.03.02.00-00-0012/17 pn. „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m” dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Nr umowy o dofinansowanie POIS.03.02.00-00-0012/17-01.